اللهم عجل لولیک الفرج -پست ثابت

انتظار… منتظر…
انتظار، استقامت بر دین است و منتظر، حرکت آفرین.
انتظار، یاد یار است و منتظر، بی قرار.
انتظار، مسؤلیت آور است و منتظر، جهادگر.
انتظار، برترین کار است و منتظر، نیکوکار.
انتظار، ستیز است و منتظر، اهل پرهیز.
انتظار، آماده سازی است و منتظر، مهیای جانبازی.
انتظار، راز است و منتظر، در سوز و گداز.
انتظار، مبارزه با بیداد است و منتظر، فریادگر عدل و داد…
آی مردم!
اگر «او» را نمی جویید، دیگر از «عشق» هم نگویید!

سامره امشب تماشایی شده
جنت گل هـای
زهرایی شده
لحظه لحظه، دسته دسته از فلک
همچو باران از سمـا بارد ملک
می
زنند از شوق دائم بال و پر
در حضـور حجت ثانـی عشر
ملک هستی در یم شادی گم
است
بعثت است این، یا غدیر دوم است
یوسف زهرا بـه دست داورش
می نهد تاج
امـامت بـر سرش
عید «جاء الحـق» مبارک بر همه
خاصـه بـر سـادات آل
فاطمه
عید آدم عیـد خاتم آمده
عید مظلومـان عالم آمده
عید قسط و عید عدل و
دادهاست
لحظه هـایش را مبـارک بادهاست
عیـد قرآن، عید عترت، عید دین
عیــد
زهـرا و امیــرالمؤمنین
عیــد یــاران فداکار علی است
عید محسن، اولین یار
علی است
عیــد فتـحِ «میثـم تمار»هاست
عید عمرو مالک و عمارهاست
عید
مشتاقان سرمست حسین
عید ذبح کوچک دست حسین
عید باغ یاسمن های کبود
عید
شادیِ بدن های کبود
عید سردار رشیـد علقمه
عید سقـای شهیـد علقمه
عید
ثـارالله و هفتـاد و دو تن
عید سربازان بی غسل و کفن
عید هجــده آفتـاب نـوک
نی
کرده نوک نی چهل معراج طی
عید طاهـا عید فرقان عید نور
عید قرص مـاه در
خاک تنور
عید عزت عیـد مجد و افتخار
عید مردان بـــزرگ انتظـار
آی مهدی
دوستـان! عید شمـاست
این شعاع حسن خورشید شماست
آنکـه باشـد عـدل و داد
حیدرش
حـق نهـد تـاج امـامت بر سرش
وعده فیض حضور آید به گوش
مـژده روز
ظهـور آیـد به گوش
تا کنـد محکـم اسـاس کعبه را
کعبـه پوشیـده لبـاس کعبــه
را
می کشد چون شیر حق از دل خروش
می رســد از کعبــه آوایش بـه گوش
می برد
از دل شکیب کعبه را
می کشد اول خطیب کعبه را
روی او آیینه روی خــداست
پشت
او محکم به نیروی خداست
پیش رو خوبان عالم، لشکرش
پشت سر دست دعای
مادرش
بـر سـرش عمـامه پیغمبر است
ذوالفقارش ذوالفقار حیدر است
پرچمش
پیراهـن خـون خداست
نقش آن رخسار گلگون خداست
رشته هایش از رگ دل پاک
تر
از گل پرپر شده صـدچاک تر
حنجـر او نینـوای زینبین
نعر? او «یا لثارات
الحسین»
اشک چشمش خون هفتاد و دو تن
چهره: تصویـر حسین است و حسن
خیمـه اش
آغـوش حی دادگر
مقدمش چشمِ قضا، دوش قدر
عدل از نـور جمـالش
منجلی
پــایتختش کوفـه مـانند علی
آسمـان پروانـه ای دور سرش
خلق پندارند
خود را در برش
آسمان چـون حلقه در انگشت او
ملک امکان قبضه ای در مشت
او
فـرش راه لشکـرش بــال ملک
جــای سم مـرکبش دوش فلک
مکـه را بستانـد از
نـا اهل هــا
بشکند پیشانـی از بوجهل هــا
شیعه گردد حکمران در آب و
گل
کــوری این بازهـای کــور دل
عیــد موسا و عصا و اژدهاست
عید مرگ فرق?
باب و بهاست
ای امـام عصـر عاشورائیـان
ای امیــد آخـر زهرائیــان
ای به
عهد مهدویت مهـد مـا
ای نفس هایت دعای عهد ما
عمر ما بی تو بـه سـر آمـد
بسی
ای پنـاه شیعـه تـا کی بیکسی
تـو بـه ما بینایی و ما از تو کور
تو به
ما نزدیکی و ما از تو دور
ای ز چشـم مـا به ما نزدیک تر
تـا دل دشمـن شـود
تاریک تر
چند میثم با تو نزدیک از تو دور؟
سیـدی مـولایی عجـل
لظهـور
***استاد حاج غلامرضا سازگار***
==========
پیامک های تبریک آغازامامت و ولایت امام زمان (عج)► •*♥*• ◄
سالروز آغاز امامت وزعامت حضرت ابا صالح المهدی؛
صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه شریف
بر شیعیان ومسلمانان وموحدین وآزادگان ومحرومین و
مستضعفان وعاشقان و منتظران حضرتش در سراسرعالم
مبارک باد. امید است که با عنایت به شیوه ورفتارآن عزیز
وائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بتوانیم اسباب
ظهورمنجی عالم بشریت مهدی فاطمه(س) رافراهم سازیم

نهم ربیع الاول
سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت
آخرین سحاب رحمت و
یگانه ذریه ذخیره دودمان آل طاها،
حضرت مهـدی مـوعـود (عج)
بر منتظران و چشم
انتظــاران ظهــورش تبریک و تهنیت باد.

آغازتاجگذاری آخرین حجت خدای سرمد ٬
بقیه الله الاعظم ٬حضرت حجه بن الحسن
المهدی (عج)
بر چشم براهان حضورش مبارک
وسط «الست بربکم» شدهایم در نظر تو گم
دل ما پیاله، لب تو خم، زدهایم جام
ولایتی
تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی
تو که با دل همه راحتی ، تو قیام
کن که قیامتی
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که باز
آیی
آغاز ولایتعهدی جان جهان مبارک باد
بیا عصاره حیدر، بیا چکیده ی زهرا
بیا که بوی رسولی ، بیا که نور خدایی
شب غریبی مان می شودبه یاد تو روشن
تویی که در همه شبها چراغ خانه مایی
بیا دو باره پاک کن زجاده ها غبار را
به عاشقان نوید ده رسیدن بهار را!
تمام لحظه های من فدای یک نگاه تو
بیا و پاک کن زدل حدیث انتظار را!
بیا دو باره پاک کن زجاده ها غبار را به عاشقان نوید ده رسیدن بهار را!
تمام لحظه های من فدای یک نگاه تو بیا و پاک کن زدل حدیث انتظار را!
ای عشق! بیا كه سینههامان شد چاك «این النّبأ العظیم؟»، گشتیم هلاك
چشمی كه تو را ندیده باشد كور است خون شد دل ما، «متی ترانا و نراك»
در تاك مگر شراب پنهان نشده؟ در غنچه مگر گُلاب پنهان نشده؟
ای بیخبران كه مُنكر صبح شدید در شب مگر آفتاب پنهان نشده؟
زد اگر کسی در خانهات، دل ماست کرده بهانهات
که به جستجوی نشانهات، ز سحر شنیده بشارتی
شد بسته در هر دو جهان، از بس كه خشكید زمین و آسمان، از بس كه
بد نیست اگر كمی خجالت بكشیم خون شد دل صاحبالزّمان، از بس كه...؟!
به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام!
و به خال کنج لبت سلام! که نشسته با چه ملاحتی!
سراپا كویریم و چشم انتظاری كه یك روز، یكریز بر ما بباری
وسط «الست بربکم» شدهایم در نظر تو گم
دل ما پیاله، لب تو خم، زدهایم جام ولایتی
تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی
تو که با دل همه راحتی ، تو قیام کن که قیامتی
ز فراق چون ننالم من دلشکسته چون نی که بسوخت بند بندم زحرارت جدایی
ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی چه کنم که هست این ها گل باغ آشنایی
امام عصر(عج) فرمودند:
اگر خواستار رشد و كمال معنوى باشى هدایت مى شوى ، و اگر طلب كنى مى یابى (بحار الأنوار، ج 51، ص 339)
امام عصر(عج) فرمودند:
و اما در پیشامدها و مسایل جدید به راویان حدیث ما مراجعه كنید ، زیرا كه آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم . (بحار الأنوار، ج 53، ص 181)

امام عصر(عج) فرمودند:
ملعون است، ملعون است كسى كه نماز مغربش را به تأخیر بیندازد، تا زمانى كه ستارگان آسمان پدیدار شوند.(بحار الأنوار، ج 52، ص 15)
امام عصر(عج) فرمودند:
هر كس در اجراى اوامر خداوند كوشا باشد ، خدا نیز وى را در دستیابى به حاجتش یارى مى كند .(بحار الأنوار،ج51،ص331)
امام عصر(عج) فرمودند:
همانا خدای تعالى مردم را بیهوده نیافریده و بدون تكلیف و جزا رهایشان نكرده است .(الغیبة للشیخ الطوسی، ص 174)
امام عصر(عج) فرمودند:
زمان ظهور و فرج ما با خداست، و تعیین كنندگان وقت ظهور، دروغگویانند.(بحار الأنوار، ج 53، ص 181)
اعمال ماه ربیع الاول – عید بقر و عیدالزهراء (س) برهمه شیعیان مبارک باد
اعمال ماه ربیع الاول
………………….
روز نهم:
این روز، روز عید بزرگ و روز عید بقر است و روایتی نقل شده که: هر که در این روز چیزی انفاق کند گناهانش آمرزیده شود. و گفته اند که: مستحب است در این روز اطعام برادران مؤمن و خشنود گردانیدن آن ها و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن لباس های نو و شکر و عبادت حق تعالی، و این روز، روز، برطرف شدن غم ها است و روز بسیار شریفی است و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسکری(ع) بوده این روز، روز اول امامت حضرت صاحب الزمان(عج) بوده و سبب مزید شرافتش می باشد.
…………………….
عید بقر و عیدالزهراء (س) برهمه شیعیان مبارک باد
بوی گلها عالمی را مست و حیران می کند دیدن مهدی هزاران درد را درمان می کند
.
مدعی گوید که با یک گل نمی آید بهار ما گلی داریم که عالم را گلستان می کند
آغاز ولایت و امامت امام زمان (عج) بر شما مبارکباد







تمام گشته قرارم خدا کند که بیایی
کسی به جز تو ندارم خدا کند که بیایی خزان عمر من آمد بسر نیامده هجرت گل همیشه بهارم خدا کند که بیایی چه میشود گل زهرا به صبح آدینه ببینمت به کنارم خدا کند که بیایی اگر چه غرق گناهم تو مهربانی کن گلی به پای تو خارم خدا کند که بیایی زبس که جمعه شمردم به انتظارتوای ماه برون شده زشمارم خدا کند که بیایی |
||||||
|
|
|
![]()


آغاز امامت حضرت مهدی (عج) مبارکباد.
پیامک های تبریک به مناسبت آغاز ولایت امام زمان (عج)
اس ام اس های زیبا به مناسبت شروع امامت حضرت مهدی موعود (عج)
آغاز گشته امامت مهدی موعود
روشن کنید شمعها و عود
برای آمدنش دعا کنید
طولانی کنید نمازتان رابا سجود
![]()
گل ها همه با اذن تو برخاسته اند
از بهر ظهور تو خود آراسته اند
مردم همه در لحظه ی تحویل، بی شک
اوّل فرج تو از خدا خواسته اند
![]()
بهار، همه طراوتش را مدیون یک گل است: گل زیبای نرگس.
![]()
‘خانه تکانی’، رسم قدیمی همه ‘منتظران’ بهار است؛
خانه تکانی دل را برای رسیدن بهار دلها، مهدی زهرا فراموش نکنیم.
![]()
آقا جان! حیف نیست ماه شب چهارده پشت ابرهای تیره و پاره پاره پنهان بماند،
حیف نیست دیده را شوق وصال باشد ولی فروغ دیده نباشد…
![]()
مهدی جان!
سئوالی ساده دارم از حضورت … من آیا زنده ام وقت ظهورت …
اگر که آمدی من رفته بودم … اسیر سال و ماه و هفته بودم …
دعایم کن دوباره جان بگیرم … بیایم در رکاب تو بمیرم…
بر چهره پر ز نور مهدی صلوات … بر جان و دل صبور مهدی صلوات …
تا امر فرج شود مهیا بفرست … بهر فرج و ظهور مهدی صلوات…
![]()
چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی …
چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی …
خلیل آتشین سخن؛ تبر به دوش بت شکن …
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی …
برای ما که خسته ایم نه؛ ولی …
برای عده ای چه خوب شد نیامدی ….
تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام …
دوباره صبح؛ ظهر؛ نه غروب شد نیامدی…
![]()
در انتظار دیدنت همه دلها بیقرارند …
ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نزار…
![]()
به امید روزی که متن تمام اس ام اس ها یک جمله باشد و آن: مهدی آمد…
![]()
سر راهت در انتظارم … برده هجرت صبر و قرارم …
جز ظهورت ای گل زهرا … به خدا حاجتی ندارم…
![]()
کجایى اى همیشه پیدا از پس ابرهاى غیبت؟
![]()
در انتظار دیدنت همه دلها بیقرارند
ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نزار
![]()
به خدا سوگند دنیا را آذین می بندیم اگر لحضه آمدنت را بدانیم…
![]()
گرفته مُلک حق / ز مقدمش رونق
به گوش جان آید / ندای جاء الحق
![]()
نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان
در تاجگذاری امام زمان (عج) مبارک باد.
![]()
ای نعمت باطنی عالم مهدی
وی نور دل نبی خاتم، مهدی
تکمیل نموده رب به تو نعمت ها
ای نعمت جاری دمادم ، مهدی
// سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، تبریک و تهنیت //
![]()
رسول خدا فرمود:
در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر می برند که
هرگز نظیر آن دیده نشده است.
سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه ی نزول برکات مبارک باد.
![]()
نهم ربیع الاول، پیام رسان بهار ظهوری است که گلهای زیبای زندگی
همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت،
ایثار و ایمان و احسان در آن می شکفد
“عید شما مبارک”
![]()
ای منتظران گنج نهان می آید
آرامش جان عاشقان می آید
بر بام سحر طلایه داران ظهور
گفتند که صاحب الزمان می آید
*عید امامت و ولایت مولایمان امام زمان مبارک*
![]()
امروز که جشن شیعیان است، قلب و دل شیعه شادمان است
شد بر همگان امام و پیشوا مهدی که صاحب الزمان است
آغاز امامت امام عصر(عج) بر تمامی شیعیان و منتظران حضرتش مبارک باد
در انتظار آمدنت همه دلها بیقرارند
ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نگذار
آغاز امامت منجی عالم بشریت مبارک باد
سر خوش آن عیدی که آن بانی نور
از کنار کعبه بنماید ظهور
قلب ها را مهر هم عهدی زند
از حرم بانگ اناالمهدی زند
آغاز امامت حضرت گل سرسبدعالم هستی
حضرت حجه بن الحسن امام زمان (عج) بر شما مبارک
ای”تک ستاره بهشت” حسرت به دلمان نگذار
آغاز امامت منجی عالم بشریت مبارک باد
سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه ی نزول برکات مبارک باد
همه جا پر از این خجسته نداست / نه ماه ربیع عید خداست
عید کل زراری زهرا / عید لبخند سیدالشهداست
عید لطف و کرامت مهدی است / که طلوع امامت مهدی است
نهم ربیع الاول، پیام رسان بهار ظهوری است که گلهای زیبای زندگی
همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت
ایثار و ایمان و احسان در آن می شکفد.
عید شما مبارک
خداوندا رسان از ما سلامش / به گوش ما رسان یا رب کلامش
بسوز سینه ى مجروح زهرا / نما تعجیل در امر قیامش
نهم ربیع الاول، مبارک باد
ای نعمت باطنی عالم مهدی / وی نور دل نبی خاتم، مهدی
تکمیل نموده رب به تو نعمت ها / ای نعمت جاری دمادم، مهدی
سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، تبریک و تهنیت
|
نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) در حقيقت امتداد غدير، بلكه خود غديری ديگر است. نهم ربيعالاول، نه تنها نخستين روز امامت امام عصر(عج) است، بلكه آغاز دورهای حياتی و مهم در تاريخ شيعه نيز به شمار میآيد. مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لياقت و شايستگی افراد بوده و سن و سال هيچ تأثيری نداشته است. پيامبر اكرم (ص) در سال سوم هجرت بعد از دعوت خويشان خود به اسلام، علی (ع) را كه نوجوانی پيش نبود به خلافت و وصايت منصوب كرد و به قوم خود دستور داد كه از او اطاعت كنند. همچنين در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسين(ع) را در حالی كه كودك بودند به همراه خويش برد. شيخ مفيد در اينباره مینويسد: پيامبر همراه حسنين در حالی كه طفل بودند با نصارا مباهله كرد. بعد از آن، اين امر هيچگاه سابقه نداشت. اين وقايع و شواهد بسيار ديگر تاريخی، دلايلی است كه امامت حضرت ولیعصر(عج) را در سن كودكی تأييد میكند. قرآن مجيد در آيه 12 سوره «مريم»، درباره نبوت حضرت عيسی(ع) میفرمايد: «ای يحيی تو كتاب آسمانی را به قوت فراگير و ما فرمان نبوت در كودكی به او داديم»، هم چنين خداوند در همان سوره با اشاره به سخن گفتن حضرت عيسی (ع) در گهواره، نبوت او را تأييد میكند. فخر رازی در تفسير خود درباره حكمی كه خداوند به حضرت يحيی داد میگويد: «مراد حكم، همان نبوت است؛ زيرا خداوند عقل او را در كودكی محكم و كامل كرد و به او وحی فرستاد و اين بدان جهت است كه خداوند، حضرت يحيی و عيسی(ع) را در كودكی به رسالت مبعوث كرد، برخلاف حضرت موسی(ع) و محمّد(ص) كه در بزرگسالی مبعوث شدند؛ از اين رو چه مانعی دارد كه خداوند اين دوران را بر عدهای كوتاه سازد و حضرت مهدی(عج) را در كودكی حكمت و امامت عنايت فرمايد. چرا كودك امام باشد؛ چه ضرورتی دارد كه امام، كودك باشد؟ اين امر برای آن است كه بدانيم، امامت، از سوی خداست؛ چراكه اگر امامان تنها در بزرگسالی به مقامت امامت میرسيدند ممكن بود تصور شود مقامات و كمالات آنان، اكتسابی است؛ اما با امامت كودك چنين گمانی برده نمیشود، اگر طفلی، به فضيلت امامت رسيد، بدون شك میيابيم كه او از سوی خداوند متعال به چنين مقامی رسيده است. از سوی ديگر، اين امر برای آن است كه بدانيم مقام و منزلت، بر اساس لياقت است نه بزرگی سن، چنانكه در تاريخ زندگی پيامبر (ص) آوردهاند كه ايشان فرماندهی سپاه خود را به اُسامه بن زيد كه جوانی 19 ساله بود واگذار كردند در حالی كه عدهای از صحابه به بركناری او معتقد بودند، پيامبر بهدليل لياقت او، به فرماندهیاش اصرار داشت. امامت، يعنی نايب شدن از پيامبر و پذيرش رياست بر تمام اشيا و موجودات، با شروطی پديد میآيد كه نمیتوان آنها را از راه رنج، رياضت، عبادت و تحصيل در تمام عمر به دست آورد. پس تعيين امامت فقط با خداوند عزوجل است كه هر كه را خواست تربيت كند، حكمت بياموزد و قابل رياست و امامت كند؛ البته در نزد خداوند، انسان كوچك و بزرگ در اين مسئله يكسان است. نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در حقيقت امتداد غدير، بلكه خود غديری ديگر است. بايد در اين چنين روزی با امام زمان(عج) بر اساس مفاد روايات و دعاها بهويژه دعای «عهد» پيمانی دوباره بست معرفت، محبت، ولايت و اطاعت برخی از اصول اين پيمان نسبت به حضرت صاحبالزمان(عج) است. ولايت امامزمان(عج) بهعنوان سرپرستی و حاكميت وی بر افراد جامعه هست و اين ولايت ركن و اساس دين است؛ همچنين كليد گشايشگر و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دين است. معرفت، محبت و ولايت امام (عج)، زمينهساز عهد و پيمان با ايشان است، چراكه عشق و ولايت بدون مسووليتپذيری، هوسی بيش نيست. عهد، التزام و نوعی تعهد پذيری در مقابل شخص يا كاری است و بايد خود را به وظايفی كه نسبت به امامزمان(عج) داريم ملتزم سازيم و با ايشان برای انجام آرمانهايش عهد ببنديم و كسانی میتوانند در عصر ظهور به اين عهدها عمل كنند كه در عصر غيبت به پيمان خود با امام عصر (عج) عمل كرده باشند. عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق و محبت است و زمينهسازی برای ظهور ايشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذيری در جامعه و نهادينه كردن آن است. منبع : بعثه مقام معظم رهبری |
خبرگزاری شبستان: نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(ع) است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. درآستانه سالروز نهم ربیع الاول که یادمان آغاز امامت ولی عصر(ع) است، به رخدادهایی که پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) در سامرا روی داد، اشاره می کنیم.
روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسکری(ع) پس از اینکه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری که 8 روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد که امام یازدهم افزون بر اینکه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده کرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری کردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.
عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی از حجت بن الحسن(ع) متصدی غسل و کفن و دفن حضرت شد و براساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان(ع) با کنار زدن عمویش جعفر که قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حکومت عباسی از مدت ها پیش براساس سخن رسول الله(ص) و امامان معصوم(ع) مبنی بر اینکه مهدی فرزند امام حسن عسکری(ع) است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل کرده بود. پس از شهادت امام کم کم خبر فرزندی به نام مهدی(ع) پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی(ع) به نتیجه نرسید.
عثمان بن سعید، نائب اول امام بود و با آغاز غیبت ولی عصر(ع) توقیعات حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود که شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی(ع) بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان که به اشتباه خود پی میبرند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه میشوند، همچنان دیندار بمانند. در دوران غیبت صغرا 4 نایب خاص، امر وساطت میان امام(ع) و شیعیان را به عهده داشته و چنانکه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بودهاند. آنان احکام دین را از وجود اقدس امام زمان(ع) گرفته و در اختیار شیعیان میگذاشتند. سؤالات [کتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان(ع) برده و سپس پاسخ را به شیعیان میرسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وکالتی، که از امام داشتند، میگرفتند [و به حضرت تحویل میدادند یا با اجازه ایشان مصرف میکردند] آنان جمعی بودند که امام حسن عسکری(ع) در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان(ع) معرفی کرد و بعد از خود، ناظر املاک و متصدی کارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.
اینها، همه دارای عقل، امانت، وثاقت، دِرایت، فهم و عظمت بودند.
امامت کودک
مسأله
خلافت و امامت در اسلام، تنها براساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و
سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اکرم(ص) در سال سوم هجرت بعد از دعوت
خویشان خود به اسلام، علی(ع) را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت
منصوب کرد و به قوم خود دستور داد که از او اطاعت کنند. همچنین در واقعه
مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین(ع) را درحالی که
کودک بودند به همراه خویش برد. شیخ مفید در اینباره مینویسد: پیامبر
همراه حسنین در حالی که طفل بودند با نصارا مباهله کرد. بعد از آن، این امر
هیچ گاه سابقه نداشت. این وقایع و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است که
امامت حضرت ولی عصر(ع) را در سن کودکی تأیید میکند.
امامت و نبوت کودک از نگاه قرآن
قرآن مجید در آیه 12 سوره مریم، درباره نبوت حضرت عیسی(ع) میفرماید: "ای یحیی تو کتاب آسمانی را به قوت فراگیر، و ما فرمان نبوت در کودکی به او دادیم".
همچنین خداوند در همان سوره بااشاره به سخن گفتن حضرت عیسی در گاهواره، نبوت او را تأیید میکند.
فخر رازی در تفسیر خود درباره حکمی که خداوند به حضرت یحیی داد میگوید: "مراد حکم، همان نبوت است؛ زیرا خداوند عقل او را در کودکی محکم و کامل کرد و به او وحی فرستاد و این بدان جهت است که خداوند، حضرت یحیی و عیسی را در کودکی به رسالت مبعوث کرد، برخلاف حضرت موسی و محمّد که در بزرگ سالی مبعوث شدند؛ از این رو چه مانعی دارد که خداوند این دوران را بر عدهای کوتاه سازد و حضرت مهدی(ع) را در کودکی حکمت و امامت عنایت فرماید.
چرا کودک امام باشد؟
چه ضرورتی دارد که امام، کودک باشد؟ این امر برای آن است که بدانیم، امامت، ازسوی خداست؛ چراکه اگر امامان تنها در بزرگسالی به مقام امامت میرسیدند ممکن بود تصور شود مقامات و کمالات آنان، اکتسابی است؛ اما با امامت کودک چنین گمانی برده نمیشود، اگر طفلی، به فضیلت امامت رسید، بدون شک مییابیم که او ازسوی خداوند متعال به چنین مقامی رسیده است.
ازسوی دیگر، این امر برای آن است که بدانیم مقام و منزلت، بر اساس لیاقت است نه بزرگی سن، چنان که در تاریخ زندگی پیامبر(ص) آوردهاند که ایشان فرماندهی سپاه خود را به اُسامه بن زید که جوانی 19 ساله بود واگذار کردند درحالی که عدهای از صحابه به برکناری او معتقد بودند، پیامبر به دلیل لیاقت او، به فرماندهیاش اصرار داشت.
امامت، یعنی نایب شدن از پیامبر و پذیرش ریاست بر تمام اشیا و موجودات، با شروطی پدید میآید که نمیتوان آنها را از راه رنج، ریاضت، عبادت و تحصیل در تمام عمر به دست آورد. پس تعیین امامت فقط با خداوند عزوجل است که هرکه را خواست تربیت کند، حکمت بیاموزد و قابل ریاست و امامت کند؛ البته در نزد خداوند، انسان کوچک و بزرگ در این مسئله یکسان است.
نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(ع) در حقیقت امتداد غدیر بلکه خود غدیری دیگر است. باید در این چنین روزی با امام زمان(ع) براساس مفاد روایات و دعاها به ویژه دعای "عهد" پیمانی دوباره بست معرفت، محبت، ولایت و اطاعت برخی از اصول این پیمان نسبت به حضرت صاحب الزمان(ع) است.
ولایت امام زمان(ع) به عنوان سرپرستی و حاکمیت وی بر افراد جامعه است و این ولایت رکن و اساس دین و کلید گشایشگر و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دین است.
معرفت، محبت و ولایت امام(ع)، زمینهساز عهد و پیمان با ایشان است، چراکه عشق و ولایت بدون مسئولیت پذیری هوسی بیش نیست. عهد، التزام و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری میباشد و باید خود را به وظایفی که نسبت به امام زمان(ع) داریم ملتزم سازیم و با ایشان برای انجام آرمانهایش عهد ببندیم و کسانی میتوانند در عصر ظهور به این عهدها عمل کنند که در عصر غیبت به پیمان خود با امام عصر(ع) عمل کرده باشند. عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق و محبت است و زمینهسازی برای ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است.
منبع: شیعه نیوز
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: امام مهدي(عج): الّلهُمَ اَنْجِزْلي وعدي وَ اَتْمِمْ لي اَمْري وَ ثَبَّتْ وَطْأتي و امْلأ الارضَ بي عَدْلاً و قِسْطاً./ پروردگارا! وعده مرا قطعي گردان و امر مرا به اتمام رسان و مرا ثابت قدم بدار و زمين را به وسيله من از عدل و داد پر كن. (بحارالانوار، ج51، ص13)
مهديا! دلها به ياد تو مي تپد و روشني نگاه منتظران به افق خورشيد ظهور توست ...
اي برترين افق براي پرواز پرندگان آرزو، اي تجلي آبي ترين آسمان اميد، اي منتهاي برترين خيال هستي...
اي آرمان همه چشم انتظاران، دنيا نيازمند ظهور تو و قلبهاي عاشقانت به شوق ديدار روي تو مي تپد.
اي قلب عالم امكان، بيا و گـَرد قدمهايت را توتياي چشمانمان قرار ده. بيا كه نواي دل انگيز توحيد را با گوش جان شنواييم.
آغاز امامت حضرت ولي عصر(عج) در حقيقت امتداد غدير، بلكه خود غديري ديگري
است، آنها كه آرزو داشتند در سال دهم هجري، در سايه سار تك درخت وادي جحفه
بودند تا با صاحب غدير بيعت كنند، امروز بايد با حجت معبود، مهدي موعود
بيعت كرده و هر چه در توان دارند، از ياري امام زمان خويش دريغ ندارند؛
چنان كه امام علي(ع) مي فرمايد:"خوشا به حال كسي كه زمان او (حضرت مهدي (ع)
) را درك كند، به دوره او بپيوندد و دوره او را شاهد باشد." همچنين آن
حضرت در جاي ديگر مي فرمايد: "هيچ مرده اي باقي نمي ماند، مگر اينكه شادي
ظهور مهدي(عج) در قبرش به او مي رسد و آنها در قبرهايشان با هم ديدار مي
كنند و يكديگر را به قيام قائم(ع) بشارت مي دهند."
زندگينامه حضرت امام مهدي(عج)
امام مهدي در نيمه شعبان سال 255 ه. ق در شهر سامرا ديده به جهان گشود. از القاب ايشان: حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان، بقيه اللّه ، و مشهورترين آن مهدي است. پدرش امام حسن عسگري (ع) و مادرش بانوي گرامي نرجس است كه به نام ريحانه و سوسن نيز از او ياد شده است.
احمد بن اسحاق مي گويد: روزي نزد امام حسن عسكري(ع) رفتم و پرسيدم: اي پسر رسول خدا! امام و جانشين پس از شما كيست؟ پس آن حضرت به درون خانه رفت و بازگشت در حالي كه پسري سه ساله كه صورتش همچون ماه تمام مي درخشيد بر دوش خويش داشت و فرمود: "اي احمد بن اسحاق! اگر نزد خداي متعالي و حجت هاي او گرامي نبودي، پسرم را به تو نشان نمي دادم. همانا او هم نام و هم كنيه رسول خدا و كسي است كه زمين را از عدل و داد پر مي كند". گفتم: سرور من! آيا نشانه اي است كه قلبم به آن آرام گردد؟ در اين هنگام، كودك لب به سخن گشود و به زبان عربي روان گفت: " من بقية اللّه در زمين هستم كه از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت. اي احمد بن اسحاق! پس از اين كه با چشم خود مي بيني در پي نشانه مباش."
امام حسن عسگري(ع) پنج سال بعد از ولادت حضرت مهدي(عج) درسال 260 ه. ق توسط معتمد يكي از خلفاي بني عباس مسموم و به شهادت رسيد و امامت به جانشين بعدي آن حضرت يعني امام مهدي(عج) منتقل شد و حضرتش رهبري جامعه اسلامي را به عهده گرفت. پس از شهادت امام حسن عسگري عليه السلام عده اي از دوستان آن حضرت به تصور اين كه جعفر بن علي برادر امام عسگري عليه السلام امام و پيشواي مسلمانان است شهادت آن حضرت را به وي تسليت و پيشوايي اش را تبريك گفتند؛ اما وقتي جعفر بن علي خواست به جنازه امام نماز بخواند ناگاه كودكي گندمگون و سياه موي بيرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را كنار كشيد و گفت: عمو كنار برو من بايد بر پدرم نماز بخوانم، جعفر در حالي كه قيافه اش دگرگون شده بود كنار رفت و حضرت مهدي در سن 5 سالگي بر پدرش نماز خواند. آن حضرت را در كنار قبر پدرش امام هادي دفن كردند.
آن حضرت دو غيبت داشتند يكي كوتاه مدت(صغري) و ديگري
بلند مدت (كبري) اولي از هنگام تولد تا پايان دوران نيابت خاصه و دومي از
پايان دوره نخست آغاز و تا هنگام ظهور و قيام آن حضرت به طول مي انجامد.
در دوران غيبت صغري، ارتباط امام با ياران خويش به كلي قطع نبود و آنان به
گونه اي خاص و محدود با امام در ارتباط بودند. در اين مدت، افراد مشخصي به
عنوان نائب خاص، به حضور ايشان مي رسيدند و مردمان مي توانستند به وسيله
آنان، مسائل و مشكلات خويش را به حضور امام برسانند و حتي گاه به ديدار
امام نائل شوند؛ از اين رو مي توان اين دوره را دوره آماده سازي مردمان
براي غيبت كبري دانست.
انتخاب نواب خاص از سوي امام دوازدهم، در واقع ادامه و توسعه فعاليت شبكه ارتباطي وكالت بود كه در زمان امام هادي(ع) و امام عسگري(ع) گسترش چشم گيري يافته و اينك در زمان امام قائم به اوج رسيده بود. وظايف و فعاليت هاي اساسي نواب خاص را مي توان اين چنين خلاصه كرد: پنهان داشتن نام و مكان امام؛ سازماندهي وكلا؛ گرفتن و توزيع اموال متعلق به امام؛ پاسخ گويي به سوالات فقهي و مشكلات عقيدتي مردم؛ و مبارزه با مدعيان نيابت.
پس از غيبت صغري، و با مرگ آخرين نائب خاص حضرت ولي عصر(عج)، غيبت كبري آغاز شد و مسلمانان موظف شدند در مسائل خود، به نائبان عام آن حضرت، يعني فقهاي واجد شرايط و آشنا به احكام اسلام مراجعه كنند. اگر غيبت كبري يكباره رخ داد ممكن بود موجب انحراف افكار مردم شود و ذهن ها آماده پذيرش آن نباشد ؛ اما با زمينه سازي هاي مدبرانه امامان پيشين، و تدابير نواب خاص در طول غيبت صغري، ذهن ها آماده پذيرش غيبت كبري شد.
درباره علت وجود امام در دوران غيبت، فوايد بسيار گفته
اند، از آن جمله رسول خدا (ص) مي فرمايد:"سوگند به پروردگاري كه مرا به
پيامبري برانگيخت. در دوران غيبتش مردم از او نفع مي برند و از نور ولايتش
بهره مي برند، همان گونه كه از خورشيد پشت ابرها بهره مي گيرند."
هم چنين يكي ديگر از فوايد وجود امام در غيبت، پاسداري از آيين خداوند است،
براي آن كه اصالت آيين الهي حفظ شده و جلوي بسياري از تحريفات گرفته شود.
هم چنين با وجود امام، مردمان خود را تنها نمي دانند و تأثير رواني اين
عقيده در روش نگهداشتن چراغ اميد در دل ها و وادارساختن افراد به خودسازي و
آمادگي براي آن قيام بزرگ جهاني، كاملاً قابل درك است.
احاديثي گرانقدر از امام عصر(عج) :
- اگر خواستار رشد و كمال معنوى باشى هدايت مى شوى و اگر طلب كنى مى يابى. (بحار الأنوار، ج 51، ص 339)
- و اما در پيشامدها و مسايل جديد به راويان حديث ما مراجعه كنيد،
زيرا كه آنان حجت ما بر شما هستند و ما حجت خدا بر آنان هستم .
(بحار الأنوار، ج 53، ص 181)
- هركس در اجراى اوامر خداوند كوشا باشد، خدا نيز وى را در دستيابى به حاجتش يارى مى كند.(بحار انوار،ج51،ص331)
- همانا خداي تعالى مردم را بيهوده نيافريده و بدون تكليف و جزا رهايشان نكرده است.(الغيبة للشيخ الطوسي، ص 174)
منابع: پايگاه خبري حوزه و تبيان
گردآوري و تنظيم: محبوبه بهلولي
سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) نهم ربیع عید تجدید بیعتبايد در اين روز با امام زمان(عج) خود، تجديد پيمان كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود مروري دوباره داشته باشيم و به بازشناسي و بازخواني حقوق و تعهداتي كه نسبت به آن امام نور و اميد همه مستضعفان عالم بر عهده داريم بپردازيم. |



نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است.
تصمیم گرفتیم در چند سطر كوتاه به رخ دادهایی كه پس از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره كنیم.
* * *
روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیه السلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام علیه السلام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.
بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام علیه السلام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیه السلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیه السلام به نتیجه نرسید.
عثمان بن سعید، نائب اول امام علیه السلام بود و با آغاز غیبت ولی عصر علیه السلام نامه های حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود كه شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناك غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان كه به اشتباه خود پی میبرند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه میشوند، همچنان دیندار بمانند.
در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص،امر وساطت میان امام علیه السلام و شیعیان را به عهده داشته و چنانكه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بودهاند. آنان احكام دین را از وجود اقدس امام زمان علیه السلام گرفته و در اختیار شیعیان میگذاشتند. سؤالات [كتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان علیه السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان میرسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وكالتی، كه از امام داشتند، میگرفتند [و به حضرت تحویل میدادند یا با اجازة ایشان مصرف میكردند] آنان جمعی بودند كه امام حسن عسكری علیه السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان علیه السلام معرفی كرد و بعد از خود، ناظر املاك و متصدی كارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.
اینها، همه دارای عقل، امانت، وثاقت، دِرایت، فهم و عظمت بودند.
* * *
مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی علیهالسلام را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب کرد و به قوم خود دستور داد که از او اطاعت کنند. همچنین در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین علیهالسلام را در حالی که کودک بودند به همراه خویش برد. شیخ مفید در اینباره مینویسد: پیامبر همراه حسنین در حالی که طفل بودند با نصارا مباهله کرد. بعد از آن، این امر هیچگاه سابقه نداشت. این وقایع و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است که امامت حضرت ولی عصر علیه السلام را در سن کودکی تأیید میکند.
حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت
تنظیم:بخش کودک و نوجوان
**********************************
۱. نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.
۲. ای نعمت باطنی عالم مهدی
وی نور دل نبی خاتم، مهدی
تکمیل نموده رب به تو نعمت ها
ای نعمت جاری دمادم ، مهدی
// سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، تبریک و تهنیت //
۳. رسول خدا فرمود:
در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه وآسایش به سر می برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است.
…
سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه ی نزول برکات مبارک باد.
۴. نهم ربیع الاول، پیام رسان بهار ظهوری است که گلهای زیبای زندگی
همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت، ایثار و ایمان و احسان در آن می شکفد.//عید شما مبارک//
۵. ای منتظران گنج نهان می آید
آرامش جان عاشقان می آید
بر بام سحر طلایه داران ظهور
گفتند که صاحب الزمان می آید
*عید امامت و ولایت مولایمان امام زمان مبارک*
۶. هزار و صد و هفتاد و سه سال است که مهدی(عج) “امام” شده است،
و منتظر است که منتظرانش “به خود بیایند” تا او بیاید…
.: عید تاجگذاری زیباترین، عادلترین، مهربانترین و تنهاترین شاه عالم مبارک باد :.
7.آغازامامت گل سرسبدعالم هستی بقیه الله الاعظم حضرت حجه بن الحسن امام زمان (عج)برمنتظرین ظهورش مبارک.
*مرثیه در شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع)
در عزای شاه خوبان عسگری ارض و سماء غرق عزاست
جن و انس و مرغ و ماهی زین الم اندر نواست
عالم کون و مکان همراه خیل قدسیان
جمله از فرط الم در ماتم ابن الرضاست
شد شهید زهر عدوان و جهان اندر غمش
نوحه گر گردید تا گردونه ی گیتی بجاست
شد نهان از چشم بد خواهان جمال انورش
زین مصیبت صاحب ما شیعیان صاحب عزاست
دوستان این انجمن اندر عزای عسکری
گشته بر پا و یقینا مورد لطف خداست
گر به سر ریزیند خاک غم سِزد ای شیعیان
حجت ثانی عشر بر گردنش شال عزاست
شد یتیم امروز آن دُرّ یتیم انس و جان
گر رهائی جای اشک از دیده خون باری رواست
(اثرطبع استادحاج علی محمدرهائی شهرضائی)
عبدالحمید رهائیشنبه، 30 دی 1391
در شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع)
کشته ی زهر معتمد گشته امام عسکری
هاله ی غم نشسته بر چهره ی ماه و مشتری
ارض و سماء و بحر و بَرّ در غم اوست نوحه گر
آه وفغان غروب کرد پرتو مهر خاوری
آمده بهر تسلیت از ملکوت قدسیان
تا برسند خدمت مهدی صاحب الزمان
دست اسف از این الم بر سر جمع شیعیان
گرم عزا و نوحه در مرگ امام و رهبری
روز عزا و ماتم نور دو چشم مصطفاست
وارث هل اتی و یاسین و جمیع انبیاست
شیعه بنال همچو نی پور علی مرتضاست
معدن علم ها هُنا آینه ی پیمبری
سیل سرشگ شیعیان هست ز بحر دیدگان
بر رخ زردشان روان در غم شاه انس و جان
شال عزا به گردن مهدی صاحب الزمان
نور دو چشم فاطمه مهر سپهر خاوری
خیل ملک سپاه او مرغ و سمک پناه او
رشک بهشت جاودان قبه و بارگاه او
گشته رهائی از سفر با نظر و نگاه او
قصد شفاعت ار کند روز جزا و داوری
(کشته ی زهر معتمد گشته امام عسکری
هاله ی غم نشسته بر چهره ی ماه و مشتری)
(اثرطبع استادحاج علی محمدرهائی شهرضائی)
امام حسن عسکرى(علیه السلام) یازدهمین امام شیعیان، در روز جمعه هشتم ربیع
الثانى، سال 232 ه.ق (1) در مدینه منوره دیده به جهان گشود،(2) و عالم را
با نور جمال خویش روشن نمود....
به علت فشارهای روز افزون عباسیان بر امامان معصوم و آزار و شکنجة آنان و
نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش امامت امام مهدی(عجل الله تعالی الفرجه
الشریف) ، مشیّت الهی چنین تعلق گرفت...
وجود مقدس امام حسن عسکرى علیه السلام از ائمهاى هستند[که تحت فشار بسیار
بودند]چون هر چه که دوران ائمه[به دوره امام عصر علیه السلام]نزدیکتر
مىشد کار بر آنها سختتر...
آقای من! همیشه این امکان براى من نیست که خدمت شما مشرّف شوم. پس سخن
چه کسى را بپذیرم و فرمان چه کسى را اطاعت کنم؟... این کلامی است که احمد
بن اسحاق خطاب به مولای خویش...
بدون
تردید یکی از مسؤولیت ها و وظایف مهمّ بزرگان و دانشمندان متعهّد، حفاظت
از سنگر عقاید و معارف اسلام از دستبرد تحریف و تغییر، و به تبع آن مبارزه و
ستیز....
هشتم
ربیع الاول، سالروز شهادت غم بار امام یازدهم شیعیان، امام حسن عسکری علیه
السلام است. این امام مظلوم که در عمر کوتاه خویش رنج ها و شکنجه های
بسیاری را تحمل کرد،...
دریا
به دریا، موج غم از سینه خالی میکنم صحرا به صحرا با غمت، آشفته حالی
میکنم با نغمههای نوحهگر، همرنگ باران میشوم یاد از نگاه عاشقت، یاد
از زلالی میکنم! ...
در سوگ یازدهمین خورشید آسمان امامت و
ولایت
شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) را به همه پیروان و دوستداران آن حضرت و به خصوص به ساحت مقدس امام عصر (ارواحنا له الفدا) تسلیت و تعزیت می گوییم.
امام حسن عسکری (علیه السلام) روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری، هنگام نماز صبح به شهادت رسیدند. ابن بابویه و دیگران گفتهاند که معتمد عباسی آن بزرگوار را با زهر شهید نمود.
ابوسهل میگوید: "در محضر امام عسکری (علیه السلام) بودم که امام به خادم خود فرمود تا مقداری آب بجوشاند. پس از آنکه آماده شد، مادر حضرت حجت (عج) آن را برای امام (علیه السلام) آورد، همینکه خواست ظرف را به دست آن حضرت بدهد و حضرت بیاشامد، دست مبارکش لرزید و ظرف به دندانهای پیشین ایشان برخورد کرد. امام ظرف را بر زمین گذاشت و به خادم خود فرمود: "داخل این اتاق میشوی و کودکی را به حال سجده میبینی، او را نزد من بیاور."
ابوسهل میگوید که خادم گفت: "من وارد اتاق شدم؛ ناگاه چشمم به کودکی افتاد که سر به سجده نهاده بود و انگشت اشاره خود را به سوی آسمان بلند کرده بود. به آن بزرگوار، سلام کردم و آن حضرت پاسخ مرا داد و نماز و سجده را مختصر کرد. پس از پایان نماز، عرض کردم که امام عسکری (علیه السلام) میفرماید شما نزد او بروید. در همین هنگام مادر بزرگوارش آمد و دستش را گرفت و نزد پدر برد.
ابوسهل میگوید چون آن کودک به محضر امام حسن عسکری (علیه السلام) رسید و سلام کرد، بر چهره اش نگاه کردم، دیدم که رنگ چهره مبارکش روشنایی و تلالو دارد و موی سرش به هم پیچیده و مجعد و ما بین دندانهایش گشاده است. همینکه امام عسکری (علیه السلام) نگاهش به فرزندش افتاد، گریست و فرمود: "ای سید خاندان خود، مرا آب بده، همانا من به سوی پروردگار خویش میروم." آن آقازاده ظرف آب را به دست خویش گرفت و بر دهان پدر گذاشت و او را سیراب کرد. آنگاه امام (علیه السلام) فرمود: "پسرم!، بشارت باد تو را که تویی مهدی و حجت خدا بر روی زمین و تویی پسر و جانشین من و منم پدر تو، و تویی محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام) و پدر توست رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و تویی خاتم ائمه طاهرین و نام تو همنام رسول خدا است. این عهدی است به من از پدرم و پدرهای طاهرین ... و در همان هنگام بود که حضرت امام عسکری (علیه السلام) به شهادت رسید.(۱)
.........................................
پی نوشت ها:
(۱)سایت تبیان به نقل از: كتاب الغیبه، شیخ طوسی (ره).